Spring til indhold

Holbækker har designet plakaten for Tour de France 2022

Med inspiration fra cykelhjulet i Tour de France-logoet har grafisk designer Peter Ludvigsen fra Holbæk designet den plakat, der har vundet konkurrencen om at blive Tour de France-plakaten for 2022.
10.11.2021

I oktober så han sin plakat blive offentliggjort foran verdenspressen. Næste år kører verdens største cykelløb igennem hans hjemby, med hans design, hvilket ifølge ham selv, gør det hele endnu mere specielt.

Plakaten på storskærmen til præsentationen for Tour de France 2022

Tilbage i foråret blev der udskrevet en konkurrence om at designe plakaten for Tour de France 2022. Vinderen af den konkurrence blev Peter Ludvigsen fra Holbæk. I oktober var han inviteret til Paris til rutepræsentationen af Tour de France 2022 for at se sin plakat blive offentliggjort foran både cykelryttere og verdenspressen. En oplevelse, han selv beskriver som kæmpestor: ”Det var lidt ligesom at blive far. På den måde, at det var lidt uvirkeligt,” fortæller han om selve dagen, og fortsætter: ”Det allerstørste øjeblik var nok, da jeg gik ud i foyeren og så pressekits, der lå stablet op på bordene. Jeg blev stolt. Jeg blev pavestolt”.

Plakaten, Peter Ludvigsen har designet, kommer til at være den visuelle profil for hele Tour de France 2022, og derfor har hans plakatdesign allerede nu prydet både pressekits og notesbøger – og blevet vist foran over 3.000 mennesker til præsentationen af ruten for Tour de France 2022 samt de mange millioner, der fulgte præsentationen på sociale medier, hjemmesider og TV.

Inspiration fundet i Tour de France-logoet

Peter Ludvigsen er meget cykelinteresseret, så da en tidligere kollega så, at Grand Départ Copenhagen Denmark og A.S.O., løbsorganisationen bag Tour de France, havde udskrevet en konkurrence om at designe plakaten for Tour de France 2022, sendte hun den straks til ham med en opfordring om at deltage. Og selvfølgelig skulle han deltage i konkurrencen! Han startede med at kigge tidligere Tour de France-plakater igennem helt tilbage til 40’erne. Både for inspiration, men også fordi han havde et ønske om at lave noget, der ikke var lavet før.

Ved at kigge på det nuværende Tour de France-logo fandt han sin idé. I logoet er der en cirkel, der symboliserer et cykelhjul. Og det fik ham til at tænke, at det kunne være sjovt at lave en plakat, der udelukkende er bygget op af cirkler, så det gjorde han. A.S.O. havde opstillet en række krav til plakaten, et af dem var, at designet skulle kunne associeres til Tour de France. Derfor tilføjede Peter cykelryttere til plakaten – og sørgede for, at nogle af dem var iført de fire Tour-trøjer: Den gule, den grønne, den hvide og den prikkede bjergtrøje. Efter hans plakat var blevet udvalgt og i samarbejde med A.S.O. blev også Danmarkstrøjen tilføjet for at symbolisere, at næste års løb starter i Danmark. Og som en ekstra detalje er hele plakatmotivet drejet 18 grader til venstre, så det passer til Tour de France-logoet og øvrige visuelle identitet.



Feedback

Sidst opdateret

30.11.2021

Ansvarlig redaktør

Hans Henrik Nielsen